Nasze zobowiązanie jako Lidera Odpowiedzialnej Mody

Dokładnie rok temu, 5 października 2018, Agata Kurek, założycielka KOKOworld odebrała statuetkę Lidera Etycznej Mody w VIII konkursie Polish Businesswomen Awards magazynu Businesswoman & life! Nagroda ta była i nadal jest dla nas nie tylko wielkim wyróżnieniem, ale przede wszystkim motywacją, aby z jeszcze większą pasją tworzyć i promować odpowiedzialna modę. I dlatego rok temu zadeklarowaliśmy, że dla nas to dopiero początek. Dziś zapraszamy do wspólnej podróży w czasie, aby sprawdzić, co w ciągu tego roku udało nam się zrealizować.

Od samego początku misją KOKOworld było tworzyć produkty przyjazne środowisku, stworzone w duchu sprawiedliwego handlu, jak i przyjazne ludziom którzy je noszą. I ta misja przyświeca nam i dziś.


Odpowiedzialne materiały

W ciągu zaledwie jednego roku, cały przemysł tekstylny emituje do atmosfery 1,2 biliona ton C02. Wiele statystyk też podaje, że przemysł ten jest drugim największym źródłem zanieczyszczeń środowiska. Moda była i zawsze będzie. Ale wcale nie oznacza to, że możemy wzruszyć ramionami i powiedzieć: No trudno, przecież musimy się w coś ubierać. Nie! Można bowiem ubierać się modnie i wygodnie, a nie zagrażać przy tym środowisku. Już nie musisz wybierać miedzy modą a etyką. I taki jest nasz cel. Jak go realizujemy?

Przede wszystkim z każdą kolekcją poszerzamy gamę etycznych materiałów, takich jak m.in:

- bawełna organiczna (certyfikat GOTS),

- len,

- tencel/lyocell (certyfikat Lenzing),

-przędza pochodząca z recyclingu jeansów (sweter Tundra) czyli nasz hit kolekcji Fall Winter 2019,

- PET, czyli materiał utworzony z przędzy ze zrecyklingowanych i przetworzonych butelek plastikowych.

W ciągu ubiegłego roku znacznie wzrosła liczba naszych projektów wykonanych z certyfikowanych i odpowiedzialnych surowców (GOT's, Lenzing). W kolekcji SS 2019 było ich 57,15%, a w kolekcji SS20 planujemy już osiągnąć znacznie więcej. Dodatkowo wszystkie materiały, których używamy w naszych kolekcjach posiadają certyfikat Oeko-Tex standard 100. Od samego początku misją KOKOworld było tworzyć produkty przyjazne środowisku, stworzone w duchu sprawiedliwego handlu, jak i przyjazne ludziom którzy je noszą. I ta misja przyświeca nam i dziś. A oto co zyskujemy dzięki używaniu w produkcji powyższych materiałów:

- Zero pestycydów. Do uprawy bawełny organicznej nie używa się żadnych toksycznych substancji chemicznych, podczas gdy „konwencjonalna” bawełna wymaga użycia około 16% środków owadobójczych i 7% pestycydów stosowanych w skali globalnej.

- Mniejsze zużycie wody i prądu. Do wyprodukowania zaledwie 1 kg bawełny potrzeba aż do 20 000 litrów wody. Porównując produkcję bawełny „tradycyjnej” i organicznej, ta druga zużywa 71% mniej wody i 62% mniej energii.

- Mniejsze zanieczyszczenie wody. Dzięki partnerom, którzy posiadają certyfikat GOTS, mamy pewność, że na przykład proces spierania jeansów jest zgodny ze środowiskowymi standardami.

- Mniej mikrowłókien w oceanach, a w konsekwencji w naszym pożywieniu. Za każdym razem, kiedy pierzemy syntetyczną odzież, wykonaną na przykład z poliestru czy nylonu, do wody dostaje się około 1900 pojedynczych mikrowłókien, które następnie przedostają się do naszych oceanów. Rozwiązaniem są włókna naturalne.

Kolekcja #DENIMolution to modna i ekologiczna alternatywa dla tradycyjnych jeansów.

Odpowiedzialna kolekcja #DENIMolution

Wiemy, że przemysł i biznes jeansowy jest "brudny", szkodliwy dla zdrowia i środowiska. Dlatego postanowiliśmy to zmienić. W 2019 roku wprowadziliśmy także do naszej oferty jeansy z tencelu, będącymi ekologiczną alternatywą dla "tradycyjnego jeansu", którego produkcja jest wyjątkowo nieprzyjazna środowisku. I na tym nie kończy się nasza jeansowa rewolucja. Właśnie wystartowała kolekcja #DENIMolution, którą kompletnie chcemy zrewolucjonizować świat mody, gdzie od ponad 1,5 wieku rżądzi jeans.

Pojawienie się tencelu często opisywane jest w fachowej prasie jako kamień milowy w rozwoju przyjaznych środowisku materiałów. Przede wszystkim ze względu na znacznie mniejsze zużycie wody przy jego powstawaniu w porównaniu z procesami produkcji innych włókien wytwarzanych przez człowieka.

- Tencel powstaje z celulozy pozyskiwanej z pulpy drzewnej. Celuloza zaś jest biopolimerem, najbardziej rozpowszechnioną substancją organiczną. Jest ona przede wszystkim budulcem ścian komórkowych roślin.

- Procesy chemiczne, jakie zachodzą przy powstawaniu lyocellu jest nie są toksyczne i nie zanieczyszczają ani powietrza, ani gleby, ani wody.

- Celuloza używana do produkcji tencelu przetwarzana jest w tak zwanym obiegu zamkniętym, co sprawia że wszystkie składniki procesu są w 99.5% recyklingowane.

- Tencel jest także biodegradowalany i wystarczy około 8 dni, by jego włókna się rozłożyły.

Dodatkowo przędza z naszego tencelu pochodzi z firmy Lenzing, pioniera w jego produkcji, który od 80 lat produkuje włókna z naturalnego drewna za pomocą nowoczesnych technologii. Oprócz tenclowo-jeansowych produktów w kolekcji znajdą się także jeanso-pochodne swetry TUNDRA, które pochodzą z recyklignowanych jeansów. Dzięki temu miłośnicy denimu znajdą swoje ulubione produkty i teraz już nie muszą wybierać pomiędzy modą a etyką.

Być pionierem odpowiedzialnej mody oznacza dla nas także świadome i rozważne wybieranie partnerów i współpracowników. Na zdjeciu Dawid Polony podczas ręcznego stemplowania projektów do kolekcji SS19.


Odpowiedzialne współprace

Być pionierem odpowiedzialnej mody oznacza dla nas także testowanie nowych dostawców, szukanie, sprawdzanie i pytanie. I dzielenie się z efektem naszych poszukiwań na naszym blogu. Nasza praca polega też na nieustannej wymianie informacji i współpracy z dostawcami, a to oznaca, że negocjujemy i wywieramy "naciski" na polskie tkalnie, aby kupowały przędzę z odpowiedzialnych źródeł, gdyż dzięki temu my i inne firmy w Polsce będą miały do nich dostęp na rynku polskim. 

Nieustannie szukamy "odpowiedzialnych" partnerów, i tak na przykład wszystkie nadruki na naszych projektach wykonane są w spółdzielni łódzkiej BLOT, która udziela się aktywnie i społecznie. BLOT to miejsce wyjątkowe, które skupia uzdolnionych artystów, mających bogate zaplecze działań na przestrzeni projektowania ubioru, sztuki, grafiki i designu. Ale organizuje także staże i praktyki dla młodych zdolnych. 

Współpracujemy też z Centrum Pralnicznym KNK-KANAKA, certyfikowanym przez GOTS przedsiębiorstwem, które spełnia wszystkie najważniejsze parametry etycznego przedsiębiorstwa takie jak aspekt społeczny, środowiskowy i ekonomiczny mówiący o transparentności transakcji. To tam pierzemy i farbujemy nasz tencel i jeans. Chemia jaką stosują jest certyfikowana, a pranie i farbowanie wykonane z uwzględnieniem parametru zmniejszonej ilości wody i niższego poboru energii.

I stawiamy na dialog. Bo tak naprawdę, wszyscy się uczymy. Z chęci nauki i poszerzania wiedzy powstała także inicjatywa “Czwartkowych obiadów z ekspertami”, w ramach której zapraszamy znawców tematu, aby podczas wspólnego obiadu porozmawiać na temat mody. 13 czerwca bieżącego roku spotkaliśmy się już z prezeską Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie, Marysią Humą i mamy wilczy apetyt na kolejne spotkania!

Kochamy recyklingować i upcyklingować bo jest to nie tylko świetny sposób na redukcję śmieci i ochronę środowiska. Na zdjęciu wycinanie serduszek ze skrawek materiałów do projektów z kolekcji Be My Valentine.


Recycling i upcycling

Oprócz tego recyklingujemy i upcyklingujemy.

Recycling, czyli przetworzenie czegoś na surowy materiał, by następnie stworzyć coś nowego,to dziś nie moda lecz obowiązek. Dlatego też nie tylko szyjemy bomberki i torebki z przetworzonych butelek plastikowych, ale już za chwilę będziecie mogli na siebie włożyć sweter Tundra (nasz HIT w kolekcji Fall Winter 2019) utkany z przędzy ze zrecyklingowanych jeansów.

I dlatego też po raz kolejny zorganizowaliśmy akcję Jeans for a better world - zebraliśmy Wasze stare jeansy i przerobiliśmy na nowe produkty, których dochód przekażemy na edukację uczennic na Wyspach Zielonego Przylądka. Przez kilkanaście miesięcy wysyłaliście nam Wasze stare jeansy, do akcji włączyło się także wiele szkół! Następnie do akcji ruszyły nasze rękodzielniczki, które niczym prawdziwe wróżki upcyklingu zaczarowały stare jeansowe nogawki i inne skrawki w nerki, kosmetyczki a nawet bomberki i piękne żółwie! Przez cały 2019 można kupować te produkty. Ostatnie z nich są jeszcze do zdobycia!

Kochamy recyklingować i upcyklingować bo jest to nie tylko świetny sposób na redukcję śmieci, ochronę środowiska, a poza tym... jest to zgodne z duchem minimalizmu i zachęca do oszczędzania. Ale upcykling, który polega na wykorzystaniu jakiegoś surowca, przedmiotu albo jego fragmentu do stworzenia lub ozdobienia czegoś innego, jest też...świetną zabawą i jego idea niezwykle pobudza naszą wyobraźnię. Pozwala bowiem bawić się kształtami, rozwiązaniami i ducha zabawy wyraźnie widać w naszych kolekcjach. Dlatego upcyklingowy akcent znajdziecie w wielu produktach. Dodatkowo w najbliższej kolekcji pojawi się projekt paczworkowy, wykonany w 100% z produkcyjnych ścinek!

Powołaliśmy do życia także cały KOKOdział ds. upcyklingu i recyklingu, który czuwa nad tym, abyśmy wyrzucali jak najmniej i jak najbardziej kreatywnie wykorzystywali skrawki z produkcji naszych projektów.

Zapraszmy do naszego krakowskiego sklepu autorskiego przy Starowiślnej 19 na pyszną kawę fair trade!


Odpowiedzialni “za kulisami”

Jako lider odpowiedzialnej mody stawiamy sobie za cel, aby nasze działania były spójne także w sferze, która niekoniecznie jest ściśle związana z modą. Dlatego też podejmujemy szereg działań, które wpływają na nasze codziennie wybory konsumenckie a co za tym idzie nasze życie:

- nie używamy opakowań foliowych do pakowania Waszych produktów;

- wszystkie metki papierowe, opakowania, pudełka wykonane są w małych lokalnych warsztatach pod Krakowem i pochodzą z recyclingu;

- pijemy tylko wodę tylko w szklanych butelkach dzięki czemu można je z powrotem napełnić bez generowania plastiku ( biuro KOKOworld);

- kawę fair trade serwujemy nieustannie w naszym krakowskim sklepie autorskim KOKOworld przy Starowiślnej 19;

- w naszym krakowskim sklepie można także poczytać KOSMOS - magazyn dla dziewczynek, wydawany przez Fundację Kosmos dla Dziewczynek, której celem jest wzmacnianie dziewczynek i tworzenie środowiska wolnego od ograniczających je stereotypów;

- w 2019 zostały zatrudnione aż 3 osoby, w ramach programu „Aktywizacja kobiet”. Środki na aktywizację kobiet pochodzą z Europejskiego Funduszu Społecznego.

I ponownie możemy obiecać. Dopiero się rozkręcamy.

Źródło:

https://www.global-standard.org/

http://aboutorganiccotton.org/references/

https://www.sustainyourstyle.org/old-environmental-impacts

http://www.poczujchemie.amu.edu.pl/zalaczniki/str/polimery2.0.pdf

http://laboratoria.net/artykul/13909.html