Nasze zobowiązanie jako Lidera Odpowiedzialnej Mody

Dokładnie rok temu, 5 października 2018, Agata Kurek, założycielka KOKOworld odebrała statuetkę Lidera Etycznej Mody w VIII konkursie Polish Businesswomen Awards magazynu Businesswoman & life! Nagroda ta była i nadal jest dla nas nie tylko wielkim wyróżnieniem, ale przede wszystkim motywacją, aby z jeszcze większą pasją tworzyć i promować odpowiedzialna modę. I dlatego rok temu zadeklarowaliśmy, że dla nas to dopiero początek. Dziś zapraszamy do wspólnej podróży w czasie, aby sprawdzić, co w ciągu tego roku udało nam się zrealizować.

Od samego początku misją KOKOworld było tworzyć produkty przyjazne środowisku, stworzone w duchu sprawiedliwego handlu, jak i przyjazne ludziom którzy je noszą. I ta misja przyświeca nam i dziś.


Odpowiedzialne materiały

W ciągu zaledwie jednego roku, cały przemysł tekstylny emituje do atmosfery 1,2 biliona ton C02. Wiele statystyk też podaje, że przemysł ten jest drugim największym źródłem zanieczyszczeń środowiska. Moda była i zawsze będzie. Ale wcale nie oznacza to, że możemy wzruszyć ramionami i powiedzieć: No trudno, przecież musimy się w coś ubierać. Nie! Można bowiem ubierać się modnie i wygodnie, a nie zagrażać przy tym środowisku. I taki jest nasz cel. Jak go realizujemy?

Przede wszystkim z każdą kolekcją poszerzamy gamę etycznych materiałów, takich jak m.in:

- bawełna organiczna (certyfikat GOTS),

- len,

- tencel/lyocell (certyfikat Lenzing),

-przędza pochodząca z recyclingu jeansów (sweter Tundra) czyli nasz hit kolekcji Fall Winter 2019,

- PET, czyli materiał utworzony z przędzy ze zrecyklingowanych i przetworzonych butelek plastikowych.

W ciągu ubiegłego roku znacznie wzrosła liczba naszych produktów wykonanych z odpowiedzialnych surowców. W kolekcji Spring Summer 2019 było ich 57,15%, a w kolekcji SS20 planujemy już osiągnąć znacznie więcej. Od samego początku misją KOKOworld było tworzyć produkty przyjazne środowisku, stworzone w duchu sprawiedliwego handlu, jak i przyjazne ludziom którzy je noszą. I ta misja przyświeca nam i dziś. A oto co zyskujemy dzięki używaniu w produkcji powyższych materiałów:

- Zero pestycydów. Do uprawy bawełny organicznej nie używa się żadnych toksycznych substancji chemicznych, podczas gdy „konwencjonalna” bawełna wymaga użycia około 16% środków owadobójczych i 7% pestycydów stosowanych w skali globalnej.

- Mniejsze zużycie wody i prądu. Do wyprodukowania zaledwie 1 kg bawełny potrzeba aż do 20 000 litrów wody. Porównując produkcję bawełny „tradycyjnej” i organicznej, ta druga zużywa 71% mniej wody i 62% mniej energii.

- Mniejsze zanieczyszczenie wody. Dzięki partnerom certyfikowanym przez GOTS mamy pewność, że na przykład proces spierania jeansów jest zgodny ze środowiskowymi standardami.

- Mniej mikrowłókien w oceanach, a w konsekwencji w naszym pożywieniu. Za każdym razem, kiedy pierzemy syntetyczną odzież, wykonaną na przykład z poliestru czy nylonu, do wody dostaje się około 1900 pojedynczych mikrowłókien, które następnie przedostają się do naszych oceanów. Rozwiązaniem są włókna naturalne.

Kolekcja #DENIMolution to modna i ekologiczna alternatywa dla tradycyjnych jeansów.

Odpowiedzialna kolekcja #DENIMolution

Wiemy, że przemysł i biznes jeansowy jest "brudny", szkodliwy dla zdrowia i środowiska. Dlatego postanowiliśmy to zmienić. W 2019 roku wprowadziliśmy także do naszej oferty jeansy z tencelu, będącymi ekologiczną alternatywą dla "tradycyjnego jeansu", którego produkcja jest wyjątkowo nieprzyjazna środowisku. I na tym nie kończy się nasza jeansowa rewolucja. Właśnie wystartowała kolekcja #DENIMolution, którą kompletnie chcemy zrewolucjonizować świat mody, gdzie od ponad 1,5 wieku rządzi jeans.

Pojawienie się tencelu często opisywane jest w fachowej prasie jako kamień milowy w rozwoju przyjaznych środowisku materiałów. Przede wszystkim ze względu na znacznie mniejsze zużycie wody przy jego powstawaniu w porównaniu z procesami produkcji innych włókien wytwarzanych przez człowieka.

- Tencel powstaje z celulozy pozyskiwanej z pulpy drzewnej. Celuloza zaś jest biopolimerem, najbardziej rozpowszechnioną substancją organiczną. Jest ona przede wszystkim budulcem ścian komórkowych roślin.

- Procesy chemiczne, jakie zachodzą przy powstawaniu lyocellu nie są toksyczne i nie zanieczyszczają ani powietrza, ani gleby, ani wody.

- Celuloza używana do produkcji tencelu przetwarzana jest w tak zwanym obiegu zamkniętym, co sprawia że wszystkie składniki procesu są w 99.5% recyklingowane.

- Tencel jest także biodegradowalany i wystarczy około 8 dni, by jego włókna się rozłożyły.

Dodatkowo przędza z naszego tencelu pochodzi z firmy Lenzing, pioniera w jego produkcji, który od 80 lat produkuje włókna z naturalnego drewna za pomocą nowoczesnych technologii. Oprócz tenclowo-jeansowych produktów w kolekcji znajdą się także jeanso-pochodne swetry TUNDRA, które pochodzą z recyklignowanych jeansów. Dzięki temu miłośnicy denimu znajdą swoje ulubione produkty i teraz już nie muszą wybierać pomiędzy modą a etyką.

Być pionierem odpowiedzialnej mody oznacza dla nas także świadome i rozważne wybieranie partnerów i współpracowników. Na zdjeciu Dawid Polony podczas ręcznego stemplowania projektów do kolekcji SS19.


Odpowiedzialne współprace

Być pionierem odpowiedzialnej mody oznacza dla nas także testowanie nowych dostawców, szukanie, sprawdzanie i pytanie. I dzielenie się z efektem naszych poszukiwań na naszym blogu. Nasza praca polega też na nieustannej wymianie informacji i współpracy z dostawcami, a to oznaca, że negocjujemy i wywieramy "naciski" na polskie tkalnie, aby kupowały przędzę z odpowiedzialnych źródeł, gdyż dzięki temu my i inne firmy w Polsce będą miały do nich dostęp na rynku polskim. 

Nieustannie szukamy "odpowiedzialnych" partnerów, i tak na przykład wszystkie nadruki na naszych projektach wykonane są w spółdzielni łódzkiej BLOT, która udziela się aktywnie i społecznie. BLOT to miejsce wyjątkowe, które skupia uzdolnionych artystów, mających bogate zaplecze działań na przestrzeni projektowania ubioru, sztuki, grafiki i designu. Ale organizuje także staże i praktyki dla młodych zdolnych. 

Współpracujemy też z Centrum Pralnicznym KNK-KANAKA, certyfikowanym przez GOTS przedsiębiorstwem, które spełnia wszystkie najważniejsze parametry etycznego przedsiębiorstwa takie jak aspekt społeczny, środowiskowy i ekonomiczny mówiący o transparentności transakcji. To tam pierzemy i farbujemy nasz tencel i jeans. Chemia jaką stosują jest certyfikowana, a pranie i farbowanie wykonane z uwzględnieniem parametru zmniejszonej ilości wody i niższego poboru energii.

I stawiamy na dialog. Bo tak naprawdę, wszyscy się uczymy. Z chęci nauki i poszerzania wiedzy powstała także inicjatywa “Czwartkowych obiadów z ekspertami”, w ramach której zapraszamy znawców tematu, aby podczas wspólnego obiadu porozmawiać na temat mody. 13 czerwca bieżącego roku spotkaliśmy się już z prezeską Fundacji Kupuj Odpowiedzialnie, Marysią Humą i mamy wilczy apetyt na kolejne spotkania!

Kochamy recyklingować i upcyklingować bo jest to nie tylko świetny sposób na redukcję śmieci i ochronę środowiska. Na zdjęciu wycinanie serduszek ze skrawek materiałów do projektów z kolekcji Be My Valentine.


Recycling i upcycling

Oprócz tego recyklingujemy i upcyklingujemy.

Recycling, czyli przetworzenie czegoś na surowy materiał, by następnie stworzyć coś nowego,to dziś nie moda lecz obowiązek. Dlatego też nie tylko szyjemy bomberki i torebki z przetworzonych butelek plastikowych, ale już za chwilę będziecie mogli na siebie włożyć sweter Tundra (nasz HIT w kolekcji Fall Winter 2019) utworzony z przędzy ze zrecyklingowanych jeansów.

Kochamy recyklingowac i upcyklingować bo jest to nie tylko świetny sposób na redukcję śmieci, ochronę środowiska, a poza tym... jest to zgodne z duchem minimalizmu i zachęca do oszczędzania. Ale upcykling, który polega na wykorzystaniu jakiegoś surowca, przedmiotu albo jego fragmentu do stworzenia lub ozdobienia czegoś innego, jest też...świetną zabawą i jego idea niezwykle pobudza naszą wyobraźnię. Pozwala bowiem bawić się kształtami, rozwiązaniami i ducha zabawy wyraźnie widać w naszych kolekcjach. Dlatego upcyklingowy akcent znajdziecie w wielu produktach. Dodatkowo w najbliższej kolekcji pojawi się projekt paczworkowy, wykonany w 100% z produkcyjnych ścinek!

Powołaliśmy do życia także cały KOKOdział ds. upcyklingu i recyklingu, który czuwa nad tym, abyśmy wyrzucali jak najmniej i jak najbardziej kreatywnie wykorzystywali skrawki z produkcji naszych projektów.


Jeans for a better world

Po raz kolejny zorganizowaliśmy też akcję Jeans for a better world - zebraliśmy Wasze stare jeansy i przerobiliśmy na nowe produkty, których dochód przekażemy na edukację uczennic na Wyspach Zielonego Przylądka.

Jak przebiegała cała akcja w czasie?

- Październik 2018 do luty 2019 - zbiórka jeansów;

- Listopad 2018 do luty 2019 - produkcja jeansowych projektów;

- 24 kwiecień 2019 roku - licytacja produktów;

- Kwiecień do grudzień 2019 - sprzedaż produktów on-line;

- 24 grudzień 2019 - ogłoszenie wyników akcji;

- Luty 2020 - przekazanie stypendiów szkołom.

Każdy etap był wyjątkowy, począwszy od zbiórki Waszych starych jeansów, do której włączyło się także wiele szkół*! Następnie do akcji ruszyły zaprzyjaźnione firmy i rękodzielniczki:

- Manufaktura Batiku,

- Trashki,

- Gosia z marki Maruna,

- Jola Florczyk,

- Mariqqueku,

- JeansAid,

- Agnieszka Adamuszek.

Niczym prawdziwe wróżki upcyklingu zaczarowały stare jeansowe nogawki i inne skrawki w nerki, kosmetyczki a nawet bomberki i piękne żółwie! Dzięki ich sprzedaży 10 stypendiów zostanie przekazanych szkole im. Szkole Średniej im. José Augusto Pinto w Mindelo, Wyspa São Vicente i 10 szkole średniej im. Januário Leite w Eito, Wyspa Santo Antão. Relacja z przekazania już wkrótce!

Na zdjęciu Tomek, nasz e-commerece manager, wśród innych laureatów II edycji konkursu Stena Circular Economy Awardpodczas gali finałowej, która odbyła się 10 kwietnia 2019 r. w Concordia Design w Poznaniu, fot. Stena Recycling

Odpowiedzialni i aktywni

Wiemy, że sami świata nie zmienimy. Ale mamy absolutną pewność, że zmienimy go wraz z innymi, dlatego wierzymy w siłę networkingu i chętnie wspieramy innych i angażujemy się w akcje przez nich organizowane. Nie inaczej było w 2019!

- Black friday - zamiast obniżać ceny, mnożymy dobro! Black friday to inicjatywa zapoczątkowana w Stanach Zjednoczonych, dziś znana na całym świecie jako dzień mega wyprzedaży organizowany pod koniec listopada. W Black friday 2019 wzięliśmy i my. Ale przemalowaliśmy go na Green friday. I nie zrobiliśmy szalonej wyprzedaży. Za to dochód z zamówień zrealizowanych w tym dniu, 3463 zł! Dokładnie taką kwotę przekazaliśmy fundacji Kupuj odpowiedzialnie, która działa na rzecz polepszenia warunków pracy szwaczek w Polsce.

- W kwietniu 2019 roku zostaliśmy laureatami I m-ca w II edycji konkursu Stena Circular Economy Award - Lider Gospodarki Obiegu Zamkniętego kategorii przedsiębiorstwa. Najczęściej jako takie firmy kojarzone są przedsiębiorstwa zarządzające na przykład odpadami, dlatego z nagrody jesteśmy równie zaskoczeni, co dumni. Bo jedyne co zrobiliśmy, to przedstawiliśmy nasz model pracy, to na czym codziennie opieramy swoje działania. I dzięki temu wyróżnieniu otrzymaliśmy przede wszystkim potwierdzenie, że jesteśmy na dobrej drodze. Na co dzień realizujemy zasady gospodarki obiegu zamkniętego głównie poprzez wdrażanie idei recyklingu i upcyklingu, stosowanie przyjaznych środowisku materiałów - biodergradowalnych, takich jak tencel czy bawełna organiczna lub pochodzących ze zrecyklignowanych surowców jak butelki PET (bomberki) czy jeans (swetry Tundra).

- V4 and Sustainability - edukacja przez film! Wzięliśmy też udział w projekcie marki sobi.eco, która przygotowuje programy edukacyjne dotyczące zrównoważonego rozwoju na Słowacji. W ramach współpracy z Deutsche Schule Prag - niemieckiej szkoły w Pradze wraz ze studentami szkoły stworzyła film na temat zrównoważonych marek i inicjatyw z regionu Wyszehradzkiego. Jest jedną z nich. Zobaczcie sami!

- KOKOworld w….. podręczniku do języka polskiego! W 2019 znaleźliśmy się także w podręczniku szkolnym! Książka „Język polski. Edukacja globalna na zajęciach języka polskiego w szkole podstawowej” autorstwa Joanny Kostrzewa zawiera propozycje scenariuszy lekcji języka polskiego, w tym scenariusz dotyczący sprawiedliwego handlu w oparciu o rozmowę z Agatą Kurek, założycielką KOKOworld. Scenariusz lekcji z naszym udziałem okazał się być hitem podczas międzynarodowej konferencji w Trnavie i wielu uczestników z krajów europejskich wyraziło wolę korzystania z niego w swoich szkołach, a autorzy zgłosili go do Departamentu Edukacji w Wielkiej Brytanii jako dobra praktyka.

- KOKOworld w… muzeum! Listę “nietuzinkowych” miejsc, w których się znaleźliśmy w 2019 zamyka...muzeum! We wrześniu 2019 r. Muzeum Kultur Europejskich - Muzeum Narodowe w Berlinie zorganizowało wystawę „Fast Fashion - Slow Fashion”. Odwiedzający muzeum mieli okazję zapoznać się z portretami ludzi, którzy są w różny sposób zaangażowani w slow fashion: na przykład projektant, który upcyklinguje skórzane kanapy na torby lub osoba, która organizuje wymiany odzieży. Częścią wystawy było też „European Fair, Fashion Family”, czyli cztery manekiny, dwoje dorosłych i dwoje dzieci ubranych od stóp do głów w slow fashion całej Europy, pokazując różnorodne sposoby ubierania się w odpowiedzialny sposób, np wybierając ekologiczne, wegańskie lub leasingując ubrania. Nasz golf Dahlia Curry zaprezentowany został na jednym z takich manekinów!

Zapraszmy do naszego krakowskiego sklepu autorskiego przy Starowiślnej 19 na pyszną kawę fair trade!


Odpowiedzialni “za kulisami”

Jako lider odpowiedzialnej mody stawiamy sobie za cel, aby nasze działania były spójne także w sferze, która niekoniecznie jest ściśle związana z modą. Dlatego też podejmujemy szereg działań, które wpływają na nasze codziennie wybory konsumenckie a co za tym idzie nasze życie:

- nie używamy opakowań foliowych do pakowania Waszych produktów;

- wszystkie metki papierowe, opakowania, pudełka wykonane są w małych lokalnych warsztatach pod Krakowem i pochodzą z recyclingu;

- pijemy tylko wodę tylko w szklanych butelkach dzięki czemu można je z powrotem napełnić bez generowania plastiku ( biuro KOKOworld);

- kawę fair trade serwujemy nieustannie w naszym krakowskim sklepie autorskim KOKOworld przy Starowiślnej 19;

- w naszym krakowskim sklepie można także poczytać KOSMOS - magazyn dla dziewczynek, wydawany przez Fundację Kosmos dla Dziewczynek, której celem jest wzmacnianie dziewczynek i tworzenie środowiska wolnego od ograniczających je stereotypów;

- w 2019 pracowały dla nas 3 osoby z programu funduszy europejskich, których celem jest aktywizacja zawodowa kobiet.

I ponownie możemy obiecać. Dopiero się rozkręcamy.

* Szkoły, jakie włączyły się w akcję to między innymi Miejska Szkoła Podstawowa nr 2 i Miejska Szkoła Podstawowa nr 12 im. Jana Demarczyka w Piekarach Śląskich, Zespół Szkół Mistrzostwa Sportowego im. Stanisława Marusarza w Zakopanem, Szkoła Podstawowa nr 141 imienia majora Henryka Sucharskiego w Warszawie, Szkoła Podstawowa imienia Henryka Sienkiewicza w Starych Babicach

Źródło:

https://www.global-standard.org/

http://aboutorganiccotton.org/references/

https://www.sustainyourstyle.org/old-environmental-impacts

http://www.poczujchemie.amu.edu.pl/zalaczniki/str/polimery2.0.pdf

http://laboratoria.net/artykul/13909.html

//carousel Nasze_produkty_Fairtrade